Valtatie 21 tilulii

5.12.2021

 Ahh, nyt on taas päästy Kilpisjärvellä talven makuun! Pakkasta on satunnaisesti tai jatkuvasti -30, tie on eri tavoin umpisurkea ja rekkaa ja pikkuautoa ojassa niin paljon, ettei hinauskalusto pysy perässä ja hinuria haetaan Norjasta asti. 

Pahin osuus on tämä Enontekiö kunnan puolella kokonaisuudessaan oleva Palojoensuu-Kilpisjärvi, joka on näin typistetysti umpipaska. Avaan vähän:

Tie on kuoppainen

Mäkinen

Mutkainen

Kapea

Kallistettu väärin

Routavaurioita

Huono kunnossapito (eli osin helevetin liukas, lumen tekemiä häntiä tiellä, ei aurattu ollenkaan, sen jälkeen se onkin perunapeltoa jne). En tiedä kenen on syy eikä oikeestaan kiinnostakaan, mutta laittakaa nyt vttu kuntoon tämä homma.

Jos tie on hyvä, niin aina löytyy joku teiden sankari joka ajaa yhdistelmällä viittäkymppiä keskellä tietä, ja allahan saa olla mikä tahansa rengasta muistuttava musta pyöreä asia. Pitoa niissä ei ilmeisesti tarvitse olla.

Noh, lähin aurahan lähtee tänne Karesuvannosta eli 100 kilsan päästä, ja jos kunnolla tuulee niin siinähän saa aika tiuhaan nuohota jos meinaa että molemmat kaistat on käytössä. Esimerkiksi keskiviikkona ei ollut.

Mä kun nyt nykyisin ajan tätä tietä milloin minkäkin asian vuoksi, niin on tullut töyssyt tutuksi. Välimatkoja mulla: Lapsen lukio 170km, elokuvateatteri 170km, parturi 200km, kirjasto 200km, rakentajan rakastama RAUTAKAUPPA jumalauta 200km, lentokenttä 270. Mitään vaihtoehtoista reittiä täällä ei ole, ja Kilpikseltä kun lähtee niin seuraava bensa-asema on Karesuvannossa (100km). Siitä pääsee Ruotsiin jos sattuu haluamaan mutta ei mihinkään muualle. Risteykset on aika vähissä. Täältä pääsee tätä yhtä tietä etelään ja samaa tietä pohjoiseen, namijee. Jos tie on poikki niin sitten se on todellakin poikki, mihinkään ei pääse. 

Esimerkiksi tällä viikolla kävin hakemassa koirille ruokaa 200 kilsan päästä ja hoidin muut asiat samalla. Matkalla oli kolme autoa ojassa ja useita ulosajojälkiä, samalla reissulla moro. Jokainen hätävilkuttelija pitää kuitenkin käydä tarkastamassa, koska nyt ei olla Lappeenrannassa jossa venäläiset pysähtyy hätävilkut päällä katselemaan kissavideoita. Jos auto on ojassa niin täällä tulee nopeasti vilu, ja kun itse vedän joskus amarokin katolleen kivien väliin niin oishan se hyvä että joku vaivautuu edes kysymään, että vituttaako.


Esim tässä vuorokauden aikana keskiviikkona on ollut seuraavat tapahtumat:

Rekka ojassa Järämässä

Palojoensuun perinteinen pikkuautolla (eli risteys pitkäksi lepikkoon)

Paku ojassa Muotkatakassa (vuokrapaku kitkarenkailla - kuka älypää vuokraa tänne ulkomaalaiselle pakettiautoa kitkarenkailla voi morjens)

Paku ojassa Pättikässä

Rekka ojassa Ropilla

Bussi ojassa Pousulla

Bonuksena rekka ojassa myös Muoniossa

Tää on se Palojoensuun perinteinen ja onnistuu millä tahansa autolla ja kansallisuudella. Mallina Los Bois:

Edeltävän kerran kun oli samanlaista kaaossettiä, tapahtui seuraavaa: Henkilöauto veti katon kautta ympäri Peerassa, jonne pelastuslaitos ei pääse paikalle kun Muotkatakassa on rekka poikittain. Seuraavana päivänä postnordin rekka halusi ohittaa auran, tumppasi autonsa vähän vinoon tielle ja auran ja kaiken muun raskaan liikenteen ajo olikin sitten seis jotain 6 tuntia, koska siitä ei mahtunut ohi. Saatiin tälle kylälle aura neljältä ja sen perässä tuli kaikki muu rekkaliikenne ja mun suklaalevyt, eli k-marketin ruokarekka. Kyllä, mun suklaalevy on tärkeä, ai että.

Sen jälkeen kun pelastuslaitos ei pääse tehtävälle, alkaa Muotkatakkaankin löytyä aika pikaiseen hiekkaa. 

Kunta kirjoitti tunteisiin vetoavan kannanottohöpönlöpön, joka oli niiiin kiinnostava, ettei se kiinnostanut ketään. Se löytyy täältä: Valtatie 21 byhyy

Koska tuota ei nyt varsinaisesti jaksa edes lukea loppuun (on mallia tein itse ja säästin), niin kirjoitan sen nyt tähän paremmin:

Hyvä Valtatien 21 käyttäjä: 

Kun tulet tänne Suomen mahtavimpiin maisemiin, varaudu siihen, että matkasi katkeaa määrittelemättömäksi ajaksi seuraavista syistä:

Rekka on ojassa

Rekka on poikittain tiellä

Pelastushelikopteri on poikittain tiellä

Hinausauto on poikittain tiellä

Rekkaa nostetaan ojasta

Poro on tiellä

Syömälintu on tiellä

Lumi on tiellä

Tie on tiellä

Jos sulla sattuu olemaan nosturi alla ja se -35 pakkasessa hyytyy, sitä isompaa hinuria saattaa joutua odottelemaan aika pitkään ja se maksaa paljon, kysykää vaikka Honkataloilta. Ja koska se matkanteko saattaa pysähtyä milloin vain, otapa mukaan seuraavat asiat:

Lumiharja, lumilapio, otsalamppu

Standardinmukainen heijastava työtakki tai heijastinliivit, jotta voit turvallisesti poistua autosta

Syötävää (vaikka ämpärissä)

Kyllä, mulla on VT21 survivalänpäri. Siinä on sipsii karkkii herkkuu ja juttuu, kuten heijastinliivejä mustissa vaatteissa keskellä tietä autoaan korjaaville ihanille tyypeille, sekä kemiallisia sormenlämmittimiä ja karvalakki.

Lataa puhelimeen 112-sovellus (jotta ne tietää missä sää oot) ja Trafion (jotta tiedät suosiolla jäädä Karesuvantoon/Kilpikselle kahville jos tie on poikki). Jos mikään ei ole kilpiksellä auki ni mä kyllä keitän. Trafionissa on listattu tieliikenteen häiriöt eli rekan nostot yms pikkujutut ja se on täällä hyödyllinen sovellus, koska mitään kiertotietä ei ole.

Jos on mahdollista investoida ennen valtatielle 21 tuloa, niin suosittelen seuraavaa: Iso nelivetoauto jossa on riittävästi nappeja (hidas nelikko, lukot yms jännää), ja siihen alle laitetaan uudet testivoittajanastarenkaat. Mikäli tykkää haasteista niin takavetoinen hiace vanhoilla kitkarenkailla ja ilman lisäpainoja on oiva valinta. 

Ainiin ja vielä: Jos sun autolla voi auttaa ja lavalle mahtuu, niin mukaan hinausköysi, lumiketjut, mitä tahansa paksua metalliketjua jonka yli voi ajaa, bensaa, dieseliä, bensakeitin, halkokassi, kelkkahaalarit, peitettä ja hommaa ja systeemiä. Harkitsin myös viinapulloa koska joskus noi rekkakuskit odottelee ojan pohjalla nosturia yön yli. Pieni pullo vain jotta ne voi seuraavana aamuna vielä ajaa. Ehkä nallekarkkeja myös. Ojennetaan kainon hymyn kanssa ettei tule turpaan.


Tämä valtatien 21 korjaaminen ei missään tapauksessa ole sen vuoksi tärkeää, että meillä kilpisjärveläisillä peräkylän pettereillä olisi kiva ajella elokuviin hevonkukkuun. Tien korjaaminen ja asianmukainen kunnossapito on tärkeää siksi, että tuolla suhaa työkseen kaikenlaista kalarekkaa, rekkarekkaa, kesäesaa, latvialaista jutun vinttiä ja etelän turistia, retkeilijää, matkailuautoa ja vaunua ja vaikka mitä solkenaan. Ei siis korjata ja kunnossapidetä valtatietä turvalliseksi parille asukkaalle, vaan meille kaikille.

Ei nämä rekkakuskit ketään halua tahallaan tappaa vaan ne kohdatessa kyllä hidastaa aivan vitusti, jotta myö pikkuautokuskit selvitään hengissä ja tiellä. Tommosen rekan (eli minkä tahansa mopoautoa isomman jos meiltä toimittajilta kysyy) jäljessä kun tulee semmonen Kouvolan kokoinen lumipilvi, jossa ei näe nokkaansa pidemmälle, on ihan kiva että ne yhdistelmämussukat jaksaa vähän kattoa, ettei mua huitasta lepikkoon. Vaihtoehtoisesti ne ei myöskään halua ketään siihen keulaan, koska menee ne kaikki hienot lisävalot solmuun kato, eikä sitten ehdi tauolle mihinkään sopivaan paikkaan.

Eikun vaan tielle 21 pomps ja loiks. Aurauskulmat voi säätää vähintään kahdesti vuodessa eli tervetuloa kaikki ihanat turistit, rekkakuskit ja muu kansa Kilpisjärvelle/Lappiin/talvikeliin! Ajellaanpa rauhallisesti.




Tuosta lapin jutut seurantaan: https://www.instagram.com/marika.varpenius/

5 kommenttia :

  1. Jihuu. .. Kouvola mainittu ��. Btw KVL - LPR väli on niin hyvä ajella nykyisin. Mutta sehän ei siellä perillä lämmitä...Vt21 on kyllä surkea ajella talviaikaan. Joku vuosi sitten ajeltiin keskellä yötä Kolarin kohdilla kun aura-auto ilmesty eteen. Liikennettä ei juuri ollut. Ohi oli päästävä ,sellanen lumipölly haittasi näkyvyyttä aika hyvin. Riskillä ohi. Sydän kurkussa. Aura-Auton kuski olis voinut vähän helpottaa ohitusta , mut ei. No hengissä ollaan. Eipä siinä , tsemppiä vaan sinne perälle talven haasteisiin. Hyvinhän sä oot varustautunut. Nii ja terkut Kouvolasta !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja rahaa on!

      Poista
    2. Kyllä täällä aika hyvin aurat hiljentää. Jos itse ajat siinä helvetillisessä lumimössössä ja haluaisit auran päästää ohi, niin aika vähissä on ne paikat sitten kuitenkin. Joskus on ollut sellainen sose että siinä auran takana on ihan hyvä ajella :D

      Poista
  2. Hyvä rantti 10/10! ��

    -Mikko

    VastaaPoista
  3. Aika hurjan näköistä kun raskaskalusto on tuolla tavalla ojassa! Tuossa varmasti ei muuta keinoa ole kuin soittaa hinaus. Todella kauniita kuvia kyllä, olisi ihana joskus itse päästä oikein paikan päälle ihailemaan tuntureita.

    VastaaPoista

by mlekoshi