Retkellä ei tarvitse tiskata

15.5.2017

Vihaan tiskaamista. Ruoan jälkeen väsyttää, ja tekee mieli vain pötköttää. Tiskaamista varten pitää keittää vettä, sillä rasva ei todellakaan lähde purokylmällä vedellä. Veden keittäminen vie polttoainetta, jonka joudun kantamaan mukana. Tiskaamatta jättäminen ei tarkoita, että noro roikkuisi jatkuvasti kannoilla. Tässä mun systeemi, jolla retkellä tarvitsee tiskata mahdollisimman vähän, jos ollenkaan. Sen sijaan voi köllöttää teltassa tekemättä mitään.



1. Keitä vain vettä

Jos onnistuu laittamaan ruokaa siten, ettei likaa kattilaa, tiskiä tulee huomattavasti vähemmän. Mulla on usein käytössä pussipuuroja, muroja ja mysliä, jotka eivät vaadi keittämistä, joten ne voi tehdä suoraan kippoon. Kiisseli on usein jauheena, ja sitäkään ei tarvitse keittää. Jos pystyy syömään lounaalla ja päivälliseksi valmispusseja, ei tiskiä tule juuri ollenkaan. Ruoka syödään suoraan pussista ja lusikka nuollaan puhtaaksi.


Sekaan laitetaan vähän voita. Edeltävällä reissulla meni 100g/päivä.


Pussiruokia mä en kyllä pysty syömään kovin pitkään, joten on aivan ihanaa, että mun mies hoitaa aina tiskit. Näin voin tehdä kaikenlaisia itse kuivattuja sörsseleitä, ja joku muu siivoaa sotkut.


2. Kahden kupin taktiikka

Mulla ei ole ollut lautasta mukana retkillä kymmeneen vuoteen. Sen sijaan mulla on kaksi kuppia, jotka menevät päällekkäin ja joista voi sekä juoda että syödä. Nautin näistä padat, letut ja kaakaot. Kupit on niitä perusmukeja, joita myydään turisteille kaikissa mahdollisissa paikoissa. Ensimmäisen, vihreän mukini taustaa en muista, mutta sen jälkeen olen ostanut kipot Kebnekaisen tunturiasemalta, Abiskosta ja Ritsemistä. Käytän silti vain kahta ensimmäistä. Kupin järkevä käyttövetoisuus on 3 dl. Jos aivan sinkeenä haluaa käyttää, niin 3,5 dl menee kyllä.

Edeltävällä reissulla joku muukin huomasi, että kahden kipon taktiikka on oikeastaan melko toimiva. Jouduin luopumaan toisesta kupistani.


Esimerkiksi aamupalalla valmistan toiseen kuppiin puuron ja toiseen kiisselin. Sitten veivaan niitä kupista toiseen sen mukaan, haluanko syödä puuron puurona vai kiisselillä, juoda kiisselin tai mitä nyt sattuu huvittamaan. Ai miten tämä liittyy mihinkään? Noh..

3. Juo kupillinen teetä

Sen jälkeen kun olen syönyt, juon aina kupillisen teetä. Samalla hoituu nesteytys ja tiskaaminen. Syödessä kuppi raavitaan lusikalla niin puhtaaksi, kuin mahdollista. Loput hituset irrotetaan heiluttamalla teetä kupissa ja auttamalla lusikalla vähän. Aamupalalla laitan teen siihen kuppiin joka tyhjenee ensin, ja kun toinen kuppi tyhjenee, kaadan lopun teen siihen. Tee juodaan siis kahden kupin kautta, jonka jälkeen mulla on maha täysi ja kaikki astiat puhtaana. Puuro on neutraalia, mutta tacopadat tuovat vinhaa makua teehen, joten esipuhdistus lusikalla kannattaa tehdä hyvin. Jos on paperia, sillä voi myös vähän pyöräyttää.

Tässä valmistuu kupillinen jotain smoothiehöttöä. Kun olin juonut, kaadoin kuppiin vielä vähän vettä.


Kas, näin olin viisi päivää reissussa enkä tiskannut kertaakaan mitään.

Se, että ei tiskaa astioita, ei tarkoita etteikö kannattaisi pestä käsiä. Noron ja muut pöpökaverit saat vaelluksella helpoiten joko juomalla epäpuhdasta vettä tai syömällä pieniä määriä tavaraa, joka löytyy huussin ovenkahvasta. Pese siis käsiä, älä kattiloita.

7 kommenttia :

  1. Ha, olen niin samaa mieltä tiskaamispuuhista! Tuota teetaktiikkaa olen itsekin hyödyntänyt. Toimii.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, se toimii :) Samalla tulee myös juotua, sillä harva taitaa juoda reissuilla liian paljon.

      Poista
  2. Ugh, allekirjoitan menetelmät. Tarpeen tullen myös vessapaperilla voi vähän pyyhkäistä astioita ja heittää notskiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kamiinaan.. En harrasta notskeja vaelluksella :D

      Poista
  3. Minä taas tiskaan kyllä retkelläkin, koskapa inhoan likaisia ja haisevia (ja maistuvia) astioita. Mutta tiskiainetta en sentään nykyään enää kuskaa mukana, vaan kiehautan aina sen verran ylimääräistä vettä että tiskaus hoituu sillä ja tiskivedenkin voi kätevästi hyödyntää koirien ruuissa. Polttoainetta tosiaan ehkä kuluu enemmän, mutta minä kun harrastan notskeja niin siinä se ei ole niin justiinsa. Käsiä taas en pese juurikaan retkillä, vaikka kotioloissa pesen niitä vähän liikaakin. Metässä kun ei ole pahemmin ihmisperäisiä saasteita (tuvissa ehkä, mutta niitä taas en harrasta), mistä sitä yleensä sairastuu jos sairastuu. Luonnon bakteerit tekee hyvää (kuuluisat viimeiset sanat). :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuolla mun systeemillä astiat ei ole likaisia eikä haise. :) Mä teen nuotion vain päiväretkillä. Vaelluksilla en oikeastaan koskaan. Kamiinassa kyllä poltan puita.

      Ihmisperäisiin saasteisiin on mahdollista tutustua myös käymättä tuvilla. Riittää kun käy itse vessa-asioilla vaikkapa puskassa. Niistä pöpöistä en ole kovin kiinnostunut..

      Poista
  4. Mäki vältän tiskaamista viimeiseen asti. Tää teemukikikka pitää ottaa käyttöön.

    VastaaPoista

Proudly designed by | mlekoshiPlayground |