Nauti retkeilystä enemmän

4.2.2017

Haluaisitko saada olosi mukavammaksi retkillä? Retkeily ei ole selviytymistä ja kärvistelyä, eikä pitkälläkään vaelluksella tarvitse olla epämukavaa. Retkeily ja vaeltaminen on mukavaa sekä kesällä että talvella, kunhan kiinnittää huomiota pariin juttuun. Tässä muutama vinkki joilla olon saa helposti paremmaksi ilman suurta eräirmailua.


1. Syö paljon.

Jokaisena päivänä tulee syödä vähintään aamupala, lounas ja päivällinen ja naposteltavat päälle. Jos aikataulu venyy ja illalla haluaisi vain nukkua, on ruoka syötävä silti.

Viikon kestävillä tai kuukaudenkin vaelluksella pääpaino on riittävässä energiansaannissa. Jos ei ruoka maistu tai siitä ei saa riittävästi energiaa, olo ei ole hyvä eikä matka etene. Energiavaje tuntuu kylmähorkkana, jaksamattomuutena ja ärsyyntymisenä, joka vaikuttaa herkästi myös päätöksentekoon. Ruokailun kulmakivenä on riittävä energiatiheys, tasainen syöminen kaikilla tauoilla, sekä runsas voin ja öljyn käyttö. Ja tietysti se, että syö kaiken ruuan jonka oli ajatellutkin syövänsä.


Vaelluksella ei ole tarkoitus laihtua, vaan pitää paino samana kuin lähtiessä. Jos paino laski, energiansaanti ei ollut riittävä ja syömiseen kannattaa panostaa enemmän. Vinkkini kaikille retkille: Syö, syö ja syö. 

Viikon vaelluksen ruokalistaan saa vaihtelua kuivaamalla ruokaa itse. Suosittelen Raija Hentmanin Herkutellen luonnossa -kirjaa, jossa on todella hyvät ohjeet kuivaamiseen ja paljon hyviä ja helppoja reseptejä.



Ruuan on oltava myös hyvää. Aamupalakiisseli on aivan erilaista, kun sekaan heittää pakastekuivattuja marjoja tai hedelmiä. Pieni loraus öljyä kiisselissä tuo lisäenergiaa. Jos pähkinät ja rusinat juuttuvat tauoilla kurkkuun, syö sipsejä. Jälkiruoka on aina hyvä asia, eikä sen tarvitse olla vaikeasti valmistettava.


2. Juo.

Mitä enemmän hikoilet, sitä enemmän juot. Talviretkelläkin pitää juoda, tasaisesti, koko päivän. Omalla kuukauden ja melkein 700 kilometrin reissullani join joka ilta erikseen pullollisen urheilujuomaa, oli jano tai ei. Talvella juoma säilyy termospullossa ja tauoilla maistuu vahvasti sokeroitu tee.


3. Pidä taukoja ja etene järkeviä matkoja. Tottumattoman retkeilijän ei kannata suunnitella itselleen 30 kilometrin päivämatkoja, ja umpihangessa pienellä seurueella 15 kilometriä upottavaa lunta on kova saavutus. Kaikki riippuu olosuhteista.

Tauoilla on tarkoitus lepäämisen lisäksi syödä ja juoda. Jos vain kävelet tai hiihdät kuusi tuntia putkeen, tasainen energiansaanti jää saavuttamatta. Sitä jaksaa hetken, mutta olo ei ole häävi. Tauottamalla (ja napostelemalla) olo on parempi. Olen tämän kokeillut monet kerrat :)

Yksin kävellessä retket menevät itsellä helposti kilometrien keräilyyn, mutta tottumattomalle liian ripeä tahti kostautuu pian. Vaelluksilla ei ole tarkoitus kävellä itseään näännyksiin, ja voimia pitäisi riittää myös erikoistilanteita varten. Eteneminen pitää suhteuttaa omaan kuntoon ja vallitseviin olosuhteisiin, kuten säähän ja korkeuskäyrään. Laakson pohjalla matka etenee aivan toisin kuin tuntureiden yli. Jos olet hyvässä kunnossa, vaeltaminen on mukavampaa.


Jos et ole, suhteuta matka ja vauhti sen mukaan. Älä siis kävele tai hiihdä itseäsi näännyksiin. Seuraava päivä on mukavampi siten.

4. Nuku hyvin. Yöllä ei saa olla kylmä, ja alustan on oltava itselle sopiva. Kylmä tulee herkästi alta, joten myös makuualustan täytyy olla kelin mukainen. Jotkut pystyvät nukkumaan solumuovilla, mutta kunnolliset prinsessaunet otetaan paksulla ilma-alustalla.


Makuupussien comfortlämpötilat ovat vain viitteellisiä. Olen aika viluinen, joten se mitä valmistaja lupaa, ei yleensä riitä mulle. Talvea varten ei kannata ostaa yhtä superpaksua untuvapussia, vaan laittaa kaksi päällekkäin. Viikonlopun retkellä on aivan sama ovatko pussit kuitua vai untuvaa ja kumpi niistä on päällä. Kondenssiongelmat alkavat vaikuttaa vasta pidemmillä retkillä.

Oma oleellisesti unen laatua parantava vinkkini on puhallettava tyyny. Sen kustannus on 30e, paino 50 grammaa, unenlaadun parannus +70%. Ilmatyyny pysyy paremmin paikallaan ja pitää muotonsa, toisin kuin untuvatakki-villapaitaviritykset. Eikä ole sitten aamulla niskat kipeät.

Pariskuntavinkki: Makuualusta kahdelle ja pussien yhdistäminen. Ihan parasta.


5. Käytä villaa. Keinokuituihin verrattuna villa on huomattavan hajuton, ja useimmiten sopivan lämpöinen myös päällä. Itsellä taukojen kylmä fiilis väheni huomattavasti, kun siirryin käyttämään villaa myös rintsikoissa. Villa on lämmin myös märkänä.

Villa on sopiva materiaali sekä kesähelteillä että paukkupakkasilla. Villasta valitaan hieman eripaksuiset vaatteet kesälle ja talvelle. Talvella villa on lämmin ja kesälläkin mukava. Esimerkiksi kesän kuukauden vaelluksella mulla oli mukana vain kaksi paitaa, molemmat villaa. Lämpötilat olivat nollan ja +25 asteen välissä. Kaamosaikaan otan mukaan paksumpaa villaa ja keväthangille ohuempaa.


Bonukset: Käytä tupia. Juo punaviinia (hanapakkaukset eivät kestä kovaa pakkasta, muovipullot ovat hyviä). Pidä välipäivä jos huvittaa. Jos joku ahdistaa, korjaa asia heti. Ota mukaan riittävästi erilaisia sukkia, hanskoja ja pipoja. Aina on untuvatakkikeli. Vaihda illalla leirissä heti kuivat vaatteet. Vältä Sarekia kesällä. Pukeudu villasukkiin iltaisin. Ota mukaan piristäviä asioita.


Kinderpupukin käy, jos siitä tulee hyvä mieli.

21 kommenttia :

  1. Itselläni suurin tuskan aiheuttaja on se, että rinkka painaa liikaa omaan jaksamiseen nähden. Mielestäni mitään turhaaei ole mukana. Vinkkejä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kanna vähemmän tavaraa? :D Tähän on vaikea ottaa kantaa tietämättä mitä sulla on mukana. Mun rinkka painoi kuukauden reissulla maksimissaan 17 kiloa ja sekin silloin, kun kävelin yksin ja mulla oli ruokaa yli 10 päivälle. Vaatteita oli tosi vähän, mutta monikäyttöisiä ja siis riittävästi.

      Isoista asioista on helpoin nipistää painoa, eli rinkasta, teltasta, keittiöstä ja nukkumistavaroista. Halvaksi se ei välttämättä tule, jos tavaroita on jo ennestään ja niiden ainoa vika on liian suuri pakkaustilavuus tai paino.

      Se onkin mielenkiintoista, mikä tavara koetaan pakolliseksi. Sitä ei voi määritellä kuin itse. Mulla oli kuukaudeksi kaksi paitaa, kahdet housut, yksi kattila, kevyt keitin, alle kilon teltta, reilusti alle kilon makuupussi, puolen kilon makuualusta ja kevyempiäkin on markkinoilla tarjolla, noin esimerkiksi. Kaikki ruoka kuivattua ja leipää en syö. Olen katsonut läpi kaikki tavarat hammastahnasta ensiapulaukkuun, ja pakannut lähes kaiken minigrippeihin tai kuivapusseihin, siis pois alkuperäisistä pakkauksistaan. En sitä hammastahnaa tosin..

      Ei tämä taida auttaa. Mitä sulla sitten on mukana? :)

      Poista
    2. Tarkkaan olen aina miettinyt varusteet. Makuupussi ei ole kevein muttei painavinkaan, olisiko 1.5 kg. Teltta on kyllä painava 2.9 kg. Kevyempi keitin voisi olla hankinta listalla. Muistaakseni 20 kg painoiseen rinkkaan olen päässyt 4-5 päivän reissulla. Ruokaa taisi olla vähän liikaa...

      Poista
    3. Ruoan määrä on vaikea, ja sopivaan pääsee vain seuraamalla paljonko oikeasti syö. Mulla on usein ollut aivan liikaa naposteltavaa mukana, vaikka oikeasti en vaan ehdi syömään niin paljon tauoilla. Vastaavasti on sitten ollut eri lajeja, kun aina ei kaikki maistu, mutta syödä pitää.

      Multa lähti rinkasta aika paljon painoa pois kun jätin leivät ottamatta, ja söin hieman enemmän tavallista ruokaa. Leipä vie paljon tilaa ja painaa nopeasti, kun sitten pitää ottaa päällisiä ja sitä ja tätä.

      Poista
  2. Vältä Sarekia kesällä? :-D Hytt

    VastaaPoista
  3. Vältä Sarekia kesällä? :-D Hyttysiä vai ihmisiä liikaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siellä ei viihdy edes hyttynen. Hirveä paikka :D

      Poista
  4. Ihana postaus! Miks mä en oo kirjoittanut tästä koskaan? Sä puit sanoiksi koko minun retkeilyaatteen. Sain myös vinkkejä (villarintsikat). Kiitos!

    Ruoka: Juuri kotitestissä kananmunajauhekokkeli. Kelvollista! Entäs voiko pekonia kuivata? Nimimerkillä "Aamupala on päivän ensimmäinen ateria ja kaikki on yhtä tärkeitä"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Villarintsikat on oikeesti hyvät. Keinokuituinen vaate tuolla kohdalla on kuitenkin melkoinen kylmän tuoja. Tykkään tosi paljon kun nyt on kaikki villaa.

      Mulle on kerrottu että pekonia voi kuivata, mutta en ole kokeillut. Kesällä jättäisin väliin :P Mulla menee toistaiseksi aamulla voita kaurapuurolla ja mysliä tai muroja niinä aamuina kun on tosi kuumaa.

      Poista
  5. "Juo punaviiniä." <-- Miksen ole ikinä tajunnut!? Minun täytyy olla vähän yksinkertainen. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Punaviini on hyvää. :) Sitä saa myös pienissä pulloissa jos ei kokonaista normaalia pulloa jaksa litkiä. Kukkoa viinissä on sellainen peruspata johon menee hieman viiniä, ja loput voi juoda ruokaa odotellessa. On hyvää.

      Multa kyllä kysytään usein paperit kun menen ostamaan viiniä muovipullossa, mutta siihen pitää vaan osata varautua.

      Poista
  6. Ihan mainiot vinkit sulla. Mites toi kahden makuupussin yhdistäminen, eikö oo vaikea saada pussin suu tarpeeksi kiinni, ettei tuu kylmä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole koskaan kokenut sitä ongelmaksi ja lämmintä on riittänyt. Kesäaikaan en muutenkaan kiristä pussia tiukasti kiinni. Talvella pitää olla vähän tarkempi, tai viimeistään aamuyöllä on viileää.

      Poista
  7. Hyvä teksti! Retkeillä voi monella tapaa ja kaikki tavata ovat yhtä oikeita, kunhan ei tee vahinkoa ympäristölle tai muille. Elämässä (ainakaan kaikkien) asioiden ei pidä olla kärvistelyä - ellei toki itse halua ja retkeilystä pystyy tekemään huomattavasti mielyttävämpää monellakin pikkujutulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Survivalreissut on nekin ihan opettavaisia, mutta ei kai tavallisen retkeilyn tarvitse sellaista olla. Retkeily on mukavaa ja miellyttävää :) Jos onnistuu löytämään oman tapansa retkeillä niin sehän on vain hyvä.

      Poista
  8. Lueskelin muutamia blogitekstejäsi ja tämähän oli oikein kiva retkeilyblogi! Jutut mukavasti kirjoitettuja, ei sellaisia liian "minä tässä nyt viisana opastan" tai "näsäviisaita", joiden lukeminen ärsyttää vaan nämä oli hyväntuulisia ja teki heti mieli lähteä retkelle. :) Lisäsin blogin suosikkeihin, ennen kuin hukkaan tän osoitteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole sellainen kaikkitietävä opastyyppi ollenkaan. Mulla on toki oma tapani toimia, hyvin vahva sellainen, mutta en tiedä tarvitseeko omaa tapaansa opettaa ainoana oikeana tapana..yhtään kenenkään? Tietty ihmettelen esim. joidenkin hinkua kantaa 25 kilon rinkkaa ja valittaa kuinka paljon se taas painaa, mutta eipä se minulle kuulu. Ehkä jokaisella on oma tapansa liikkua luonnossa ja mun tapa on hyvä mulle. Joku toinen tapa toiselle. Jotenkin niin kai se menee? :)

      Poista
  9. Syöminen on kyllä äärimmäisen tärkiää, varsinkin kun olen niitä ihmisiä, jotka ei osaa enää tehä yhtään mitään kun on tarpeeksi näläkä. Meillä on loppukesän Lapin vaelluksilla aina ollut pari pakettia pekonia mukana, yöt on sen verran viileitä, että kyllä pekonit säilyy, kunhan syö heti ekoina päivinä. Myös kananmunat on hyväksi havaittu eväs (ei tarvi kantaa roskia takas) mutta siinä pitää vaan varoa, ettei riko kymmentä munaa rinkkaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Energiavaje tulee muuten myös hiipien. Kun kolme päivää syö vähän niukasti niin loput seitsemän ei olekaan enää kivoja, vaikka söisi kuinka.

      Ei onnistuisi munien kantaminen multa :D

      Poista
  10. Varsin osuva kirjoitus mitään kaunistelematta tai väheksymättä, retkeilyn täytyy olla myös kivaa, me like!
    Tässä juuri pähkäilen viikon hiihtovaelluksen ruokalistaa ja täytyy ehdottomasti pakata voita mukaan ja palautumista varten proteiinia. Ja ehkä pieni punkkupullo...
    Niin, ja kohteena Sarek ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos olet talvella lähdössä niin voita on kätevä vuolla juustohöylällä.

      Sarek on siedettävämpi talvella. En siis täysin tyrmää kohdetta ;)

      Poista

Proudly designed by | mlekoshiPlayground |