Mainos, piilomainos, emävalhe

27.12.2015



Vihaan piilomainontaa. Joissain ei-retkeilyalan blogeissa on jo pitkään vilissyt "tuotetestejä" ja "mielipiteitä" erilaisista tuotteista. Vasta tekstin lopussa saatetaan mainita että tuote on saatu, tai alareunassa pienellä lukee blogiyhteistyö. Ehkä kirjoittaja ajattelee ettei ketään haittaa, tai että teksti luetaan varmemmin kokonaan jos tekstin luonne selviää vasta viimeiseksi? Härskeimmät aliarvioivat lukijansa täysin ja jättävät kokonaan mainitsematta että tuote on saatu, tai että heillä on oma henkilökohtainen sopimus jonka perusteella tuovat esille tietyn valmistajan tuotteita haluamissaan kanavissa.

Mulla ei ole mitään mainontaa, sponsorointia tai muuta näkyvyyden lisäystä vastaan. Markkinoinnissa ei ole mitään pahaa, ja itsekin näen hyvänä että tuotteita tuodaan esille. Lukijan on silti ymmärrettävä milloin kyseessä on mainos, ja pystyttävä erottamaan se puhtaasta mielipiteestä.

Mainos on kyseessä silloin, kun tavarasta tai palvelusta on sovittu kirjoitettavan, bloggaaja on saanut tuotteen ilmaiseksi tai alennuksella koska hänellä on blogi, sivusto tai muu kanava jossa tuotetta tuodaan esille, tai jos maahantuoja/myyjä/vastaava haluaa että tuotteesta kirjoitetaan. Mainoksesta kirjoittaja hyötyy jotain; joko rahaa tai tavaraa, tai saa jotain muuta henkilökohtaista hyötyä.

Ratakiskosta: Jos näkyvyydestä sovitaan, kyseessä on mainos. Jos bloggaaja saa tuotteen ilmaiseksi, kyseessä on mainos.

Mielipide on kyseessä silloin, kun kukaan ei vaikuta millään tavalla siihen mistä kirjoittaa ja mitä tuotetta tuo esille, kehuu tai haukkuu.

Suomessa piilomainonta on kiellettyä. Se on kiellettyä printtimediassa, blogeissa ja yleisesti internetissä, eikä tässä pitäisi olla kenellekään mitään epäselvää. Silti minäkin olen joutunut lukemaan tuotteen X arvostelua, josta melko nopeasti huomaa, että tässähän on kyseessä mainos, vaikka sitä ei missään mainita. Tämä tympii todella paljon.

Sivustot, jotka toimivat näin, jätän jatkossa lukematta. Mun silmissäni piilomainonta heikentää sekä sivuston, kirjoittajan että mainostettavan brändin houkuttelevuutta. Jatkossa ostan vähemmän sen valmistajan tuotteita, joita piilomainostetaan.


Mainoksissa ei ole mitään vikaa.  Piilomainoksissa on.

Ehkä kuluttajat ovat jo niin valveutuneita, että näkevät mainoksia siellä missä niitä ei ole? Esimerkiksi tämän faceen postaamani kuvan ajateltiin jossain päin internetiä olevan Salomonin tai Haltin mainos:
 

Kuvassa ei ole yhtään tuotetta Salomonilta eikä Haltilta. Kuvassa näkyy meidän räjähtänyt eteinen.

Siinä on mun henkilökohtaisia tavaroita, joita olen ottamassa mukaan seuraavalle hiihtovaellukselle. Lisäksi siinä on tavaroita, joita testaan työni puolesta. Kenenkään kanssa ei ole sovittu näiden tuotteiden näkyvyydestä tässä blogissa, enkä sijoittele niitä erityisesti näkymään mitenkään kuvissa enkä varmasti mainosta kenenkään tuotteita ilmaiseksi millään lailla. Mä en myöskään mainosta kenenkään tuotteita tavarapalkalla. Vastaavasti näen hankalana rajata kaikista kuvista pois ne tuotteet, jotka liittyvät työhöni.

Mainoksista ilmoitan aina ennen varsinaista tekstiä jotta asia on kaikille selvä, ja ne jotka eivät pidä mainoksista, voivat ns. kääntää sivua. Mainostan vain tuotteita joista itse pidän ja tekstin revin omasta päästäni. Mielestäni se on reilua kaikille.

Seuraava postaus on ihan rehellinen mainos.

19 kommenttia :

  1. Arvostan ja piilomainonta on.... Arvostan myös niitä blogaajia yms. toimijoita, jotka kirjoittavat tuotteista todenmukaisen arvostelun, vaikka olisivatkin saaneet tuotteen ilmaiseksi tai kirjoittamisesta rahnaa. Ok, vaarana on, että tyyppi ei saa enää uudelleen tuotteita testiin, mutta mitäs valmistaja on tehnyt kehnon tuotteen. Haluaisitko itse ostaa arvostelun/arvosteluiden perusteella varusteen, joka osoittautuu sudeksi? (Toki käytän myös mm. omaa päättelykykyäni varusteita ostaessani.) Rehellisyys, todenmukaisuus ja avoimuus. Khyllä!

    Nina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ylipäätään tykkää ostaa sutta. Kaikkea tavaraa ei ole pakko ottaa vastaan eikä niistä kirjoittaa, vaikka jotkut tekee niinkin. En ymmärrä miksi. Onko joku oikeasti niin perso tavaralle ja rahalle?

      Hyvä valmistaja ottaa palautteen huomioon ja tekee tuotteesta paremman.. :)

      Poista
  2. Hyvä kirjoitus, juuri näin asia on.

    Yksi harmaa alue ovat ns. affiliate-linkit, joiden kautta tehdyistä ostoista bloggaaja saa provikkaa. En oikein tiedä miten suhtautuisin niihin. Jos kehun jotain tuotetta, jonka olen todennut hyväksi, saatan joka tapauksessa linkata vaikka valmistajan verkkokauppaan. Ei kai olisi kovin väärin saada samalla pientä korvausta. Affiliate-linkin laittaminen on bloggaajan päätös eikä valmistajalla/myyjällä ole siihen vaikutusta. Mutta mistä lukija sitten enää tietäisi, kehunko tuotteita oikeasti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kai se mitenkään harmaa alue ole. Jos ilmoittaa affiliate-linkistä niin eikös se ole sillä selvä? Ei kai blogilla tienaaminen ole mitenkään väärin.

      Mun mielestä tuotteita kehutaan vain silloin kun siihen on aihetta riippumatta siitä maksetaanko siitä vai ei. Kyllä mä väitän että lukijat huomaa jos kirjoittaa ihan mitä sattuu. Ei ehkä ensimmäisestä postauksesta vielä, mutta ajan kanssa. Omalta lukulistalta on jäänyt blogeja pois siksi, että kaikki ilmaiseksi saadut tuotteet on ihania vaikka itse tiedän että osa on aivan täyttä sontaa.

      Poista
    2. No joo, ehkä pitäisi vaan luottaa lukijoihin eikä liikaa pelätä blogimainontaa, kunhan sen tosiaan avoimesti ilmoittaa.

      Poista
    3. No joo, ehkä pitäisi vaan luottaa lukijoihin eikä liikaa pelätä blogimainontaa, kunhan sen tosiaan avoimesti ilmoittaa.

      Poista
    4. Luota lukijoihin. Kyllä meilläkin on esim. aivot. Ei kaikilla, mutta aika monella :D

      Poista
    5. Jostain syystä blogimainontaa pidetään pahana, vaikka jokainen kai on törmännyt mainoksiin muissa medioissa jo vuosikausia ja osannut erottaa ne muusta materiaalista! Kuten sanoit: useimmilla on aivot. Mä en esim. yleisesti ottaen ole ollut tyytyväinen Haltin tuotteisiin, joten vaikka kuinka niitä kuvassasi mainostaisit, tuskin sen takia niitä ostaisin....

      Poista
    6. Niin, en tiedä mikä blogeissa olevista mainoksista tekee niin pahoja? Olen seurannut tätä keskustelua muiden aihealueiden (sisustus, muoti, lifestyle jne) blogeissa jo pitkään, ja se tuntuu olevan sellainen kestoaihe. En tiedä miksi niistä pitää niin ärsyyntyä, kun teksti on kuitenkin helppo ohittaa jos se ei kiinnosta. Lehdessäkin voit kääntää sivua, jos et halua tutustua mainoksiin.

      Jos heti alussa ei kerrota että kyseessä on mainos, se ottaa mua päähän ja suljen sivun heti. Yleensä siinä vaiheessa olen jo huomannut mikä brändi mainostaa, eikä kyllä jää hyvä kuva siitäkään. Esim. juuri luin hirsitalosta ja yhden-kahden kappaleen jälkeen vasta kerrottiin että teksti onkin mainos. Hyihyi ja soosoo.

      Poista
  3. Hyvä kirjoitus! Olen monessa asiassa samaa mieltä. Jotta asia ei olisi niin mustavalkoinen, tuon muutamia omia mielipiteitäni julki.

    Satunnaisesti saan testattavaksi/esiteltäväksi tuotteita juttua vastaan. Niissä postauksissa tuon asian esille yleensä jo ensimmäisissä lauseissa. Tällöin kenellekään ei pitäisi olla epäselvää mistä on kyse.

    Ennen jutun kirjoittamista testaan tuotetta pitemmän aikaa ja kirjoitan risut ja ruusut rehellisesti. Turha on kuvitella, että yksikään tuote on kaikkien mieleen. Jos moitin jotain tuotetta, tuon kyllä esille kuinka se voisi tehdä mielestäni paremmin.

    Jos olen hankkinut jonkun tuotteen käyttööni ja kirjoitan kokemuksia siitä, tuon kyllä senkin selvästi esille, että olen ostanut kamppeen omalla rahalla. Tällöin jokainen voi olla mitä mieltä halua, onko se mainos vai ei. Mielestäni ei ole. Usein uusia kamppeita ostaessa etsin netistä käyttökokemuksia ja mikä onkaan parempi ostopäätös kun jonkun kokemukset pitemmältä ajalta. Myyjä usein kertoo vain faktat ja se siitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asia on mustavalkoinen.

      Jos saat tuotteen testiin postausta vastaan, kyseessä on mainos. Se, kirjoitatko risuja vai ruusuja ei vaikuta siihen, onko kyseessä mainos.

      Jos ostat tuotteen itse eikä kukaan toivo sinun kirjoittavan siitä mitään ja silti kirjoitat, kyseessä ei ole mainos.

      Aiheeseen liittyvä kuluttajaoikeuden linjaus:

      http://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/aihekohtaiset-linjaukset/mainonnan-tunnistettavuus-blogeissa-2013.pdf

      Poista
    2. Eli valtaosa aikakauslehdistä rikkoo tuota linjausta. Eiväthän ne ilmoita testeissä esimerkiksi sitä, että tuote on saatu lainaan yritykseltä X, jota blogeilta edellytetään?

      Poista
    3. Valmistajat ja maahantuojat tarjoavat blogeihin tavaraa, jotta saisivat itse valitsemilleen tuotteille ja omalle brändilleen näkyvyyttä. Tekstin kirjoittamisesta maksaa valmistaja/maahantuoja eli se, joka näkyvyyttä haluaa.

      Aikakauslehtien testeihin lehdet pyytävät itse valitsemiaan tavaroita maahantuojilta ja valmistajilta, ja lähtökohta tässä on journalistinen. Lehti valitsee mitä tavaroita haluaa testata ja keneltä niitä pyytää. Tekstin kirjoittamisesta maksaa lehti, ei tavaran toimittanut yritys.

      Onko asia todella näin epäselvä?

      Poista
    4. Tuo oli hyvä linkki. En ollutkaan ennen lukenut tuota.

      Tiivistit ensimmäisessä vastauksessa hyvin asian. Näinhän se kyllä on vaikka en yleensä jotain juttua lukiessa vaivaa päätäni sillä, että onko tarkoitus mainostaa vai ei. Tärkeämpää on kriittinen arvio toimivuudesta tai sitten vain neutraali esittely, jossa ei oteta kantaa suuntaan tai toiseen. Pääasia, että mahdollinen kytkös tai sponsori tuodaan reilusti esille.

      Poista
    5. Minulle on tärkeää tietää onko kyseessä mainos. Se on sellainen perusjuttu, jonka on käytävä ilmi heti. Jos mainoksen luonne ei käy ilmi heti, puhutaan piilomainonnasta. Se on kiellettyä..

      Jos tekee mainoksia/yhteistyötä/saa tavaroita testiin postausta vastaan, pitäisi tämän ohjeistuksen olla edes etäisesti tuttua. :)

      Poista
  4. Hyvä kirjoitus! Komppaan. Tätä asennetta tarvittaisiin enemmän.

    VastaaPoista
  5. Etkös ole itsekin lisännyt nuo yhteistyömerkinnät blogiisi vasta nyt jälkikäteen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mainoksissa merkintä on aina ollut.

      Poista

by mlekoshi