Parhaat nousukarvat

4.1.2015

Jotta matka etenee lipsumatta, suuremmissa ylämäissä ja ahkion kanssa on mukava käyttää nousukarvoja. Meillä niitä on useammanlaisia, ja jotkut niistä toimivat hyvin ja jotkut välttävästi. Riisin reissulla mulla oli mukana parhaat nousukarvat ikinä.

Lapsen suksiin ei normaalistikaan liimailla mitään, ja kulmakertoimen kasvaessa tyyli on vapaa.


Ukolla oli ennen reissua pieni mono-ongelma. Suksiahan meillä on, mutta monoja ei. Masokistiset alicot on myyty pois. Osassa suksista on jopa siteetkin. Lopulta ainoat mistä löytyi yhteensopiva setti oli nostalgiset Järvisen Erät suoraan 80-luvulta, jotka kaivettiin mökin varastosta ja pyyhittiin pölyistä ja seiteistä. Vaijeriside ja huopakumpparit on taattua setätyyliä, mutta matka taittui ja on ne kuulemma mukavammat kuin alicot.

Ylämäkeen niillä ei juurikaan pääse.


Ukko jäi kököttämään mäkeen, sillä mulla oli parhaat nousukarvat.


Huskyllä olisit jo perillä.

16 kommenttia :

  1. Ai, eikö Alicot ole teidän perheessä suosiossa? Kaveri on juuri hommaamassa 75 monoa ja miettii kuumeisesti nahkaisen ja muovisen välillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei todellakaan ole. Itse olen hiihtänyt alicoilla yhden reissun ja saanut karseimmat rakot ikinä. Ne painaa ja hiertää. En hiihdä niillä metriäkään enää, ei vaan jalat kestä sellaista. Miehellä oli alicot kolme vuotta, ja ne on kuulemma hienotunteisesti sanottuna "vähän pyllystä". Ei siis kolmeen vuoteen muotoutuneet jalkaan, eikä rakkojen ja hiertymien muodostuminen vähentynyt ajan kanssa juurikaan. Ennakoiva teippaus auttoi toki vähän. Meillä siis osataan myös käyttää sukkia ja ehkäistä hiertymiä, mutta näihin monoihin ei auttanut mikään. Vastaavasti olen myös kuullut, että ne joille alicot sopii, ne sopii tosi hyvin.

      Mulla on nyt monot joihin en myöskään ole täysin tyytyväinen, mutta ne ei tee rakkoja eikä erityisesti hierrä. Niillä voi siis pienestä epätäydellisyydestä huolimatta esim. hiihtää. Monovalinta on todella haastavaa, kun toistaiseksi en ole löytänyt yhtään oikeasti käyttötarkoitukseen soveltuvaa hyvin istuvaa monoa. Muoviosien kestävyyteen en usko ja nahkaiset monot ovat joko alicomaiset möhkäleet tai vaellushiihtoon liian kevyet. Laskettelukäyttöön tarkoitetuista muovimonoista en tiedä mitään, kun en laskettele.

      Poista
    2. Ei käy normaalit laskettelumonot ja -sukset hiihtovaeltamiseen, kun siteet on kiinnitetty sekä varpaista ja kantapäistä. Näillä meno tasaisellakin on jo tuskaisen hidasta köpöttelyä.

      Itse olen miettinyt nähdessäni telemarkeilla laskevia että mikä niiden idea on, on siis sellainen ihme tyyli pujotella jossa kantapää aina nousee ja kyykistytään, on omat sukset ja siteet. Jostakin sitten luin että niillä pystyy menemään myös maastoon juuri siksi kun niissä on vaijeri- tms. kiinnitys ja kantapää siis nousee. Mutta eivät kai ole vaellus- tai ainakaan ahkion käyttöön tarkoitettuja, en tiedä...

      Poista
    3. Noniin. Mistähän mä aloittaisin vastaamisen.. :)

      Normaalit laskettelumonot ja laskettelusukset ei käy hiihtovaeltamiseen. Sellaiset siteet, jossa monot kiinnittyy sekä varpaista että kantapäistä, käy hiihtovaeltamiseen. Klassinen esimerkki tästä on vaijeriside, jota esim. Puolustusvoimat käyttää ja jonka monona on huopakumisaapas. 75mm josta puhutaan, on joo telluside, esimerkiksi rottefella riva3. Jos siihen alle laittaa vaellussukset ja kiinnittää monoiksi alicot, voi hyvin harrastaa hiihtovaeltamista (jos siis tykkää alicoista) eikä ahkion vetäminen juurikaan vaikuta sidevalintaan. Kaikissa mun monoissa/siteissä kantapää nousee. En laskettele.

      Poista
    4. Mä oon ite käyttäny kymmenisen vuotta BC-monoa vaihtelevin menestyksin. Alkuun tuli rakkoa mutta muuttui paremmaksi kun laittoi nahkavuoren kantakuppiin. Saman sai tehdä myös nykyisille monoille eli Scarpan T4:lle. Möhkälehän tuokin on mutta en nyt ihan haukkuiskaan sitä.

      Poista
    5. Mielenkiintoista. Mulla nykyiset monot (Salomon x-adventure 8) ei hierrä, mutta ne on tehty aivan liian tiukaksi ja kapeaksi. Mulla on monta numeroa liian isot monot ja ne on kapeat mutta pitkät. Jollekinhan se sopii, muttei mulle. Mulle ne on kylmät tai puristavat, mahdollisesti kylmät ja puristavat. En myöskään ole täysin ihastunut niiden pieniin muovikikkareisiin. Ei sekään ihan sysipaska mono ole, muttei mulle täydellinen. Hiihtelen näillä kunnes löytyy vaihtoehto.

      Poista
  2. Vähän vissiin hitaalla käy, kun luin ton monta kertaa, että missä se nyt lukee, mitkä nousukarvat on hyvät :D Jep, jep. Onko sun Erä-Järvisissä suomut tai sileät?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Appiukon Järviset on sileät. Kyllä husky on paras, mutta jos haluaa laittaa sukseen jotain, laittaisin colltex mixit. :)

      Poista
  3. Sekö sitten osas vetää ja silleen? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai. Onhan se vetokoira ;) Laitan kuvamateriaalia todisteeksi :D

      Poista
  4. Olen kuullut, että nuo liikkuvat karvat toimivat hyvin myös alamäessä, kun ne opettaa tavoille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siitä mä en tiedä vielä mitään.. :D

      Poista
  5. Mullekin kelpaisi liikkuvat nousukarvat, mutta myös ne suosittelemasi Colltex mixit toimivat ahkion kanssa erinomaisesti edellisen viikon kaamosreissulla. Siispä kiitti vinkistä! Terveisin nimimerkki "vaijerisiteet ja huopakumpparit".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooi, setäretkeilijä <3 Missä kävit, odottelen jo kuvia?

      Olen muuten myös varsin tyytyväinen kameraani. Kiitos vinkistä. Vielä kun osaisin käyttää sitä muutenkin kuin rullaamalla + painamalla napista.

      Poista
  6. UKK-puiston kaakkoiskulmaa tuli pyörittyä ristiin rastiin, hyvä reissu ja kauhea kasa kuvia käsiteltäväksi. Eiköhän kohta saa nettiinkin tuupattua jotain.

    Hyvä jos kamera on hyvä! Sit vaan lainaat kirjastosta jonkin kuvausoppaan. Pekka Punkarin Digikamerakoulu taitaa olla tämänhetkisistä perusteoksista ajantasaisin. Tai sit teet niin kuin minä, eli et vilkaisekaan ohjekirjaan tai oppaisiin ja opettelet kaikki temput kokeilemalla. :) Kantapääopisto toimii aina.

    VastaaPoista
  7. Loistavaa, odottelen kuvia. UKK-puistoa olen kolunnut hävettävän vähän.

    Siis mikä, joku manuaaliko? Näeh.. Voi olla että joudun myöhemmin nöyrtymään, sillä kamerassa on kamalan paljon erilaisia nappuloita joita painelemalla tapahtuu varmaan jotain jännää. Rullaus + räps on aika turvallinen vaihtoehto. Ei-pelottava. Pimeässä se ei toimi. Kuuluu vaan tsvööp tsvööp.

    VastaaPoista

Proudly designed by | mlekoshiPlayground |