Nelivedolla perille vaikka väkisin

14.1.2015

Jos jotain päättää, siitä on pidettävä kiinni.

Päätin tänään, että menen tiettyyn paikkaan hiihtämään. Kävin siellä myös eilen. Tietä ei aurata ja meillä on satanut pari päivää ihan reilusti lunta. Eilinen ajomatka oli vähän uimista lumipatjalla. Jos kävin siellä eilen pääsen sinne siis myös tänään? Joku oli auton verran yrittänyt, mutta luovuttanut. Minä en luovuta.

Ensimmäinen stoppi tuli tähän:


Ei muuta kun pakkia päälle ja vähän vauhtia. Siitä jäi tuommoiset jäljet.


Taas pakkia..

Oho, täällä on vähän lunta. Ilmankos eteneminen on aika leijuvaa.


Jos kehtaisin niin kertosin että autokin sammui pari kertaa. Pe#!kele.

Parkkipaikalla renkaat näytti tältä:


Olisi kiva jos tämä laavun parkkipaikalle vievä tie joko a) aurattaisiin edes joskus tai b) siellä kävisi joku muukin kuin minä.  

Sitten kotiin. Otetaan nyt yksi kuva vielä.


Kyllä neliveto on retkeilijän ystävä.

18 kommenttia :

  1. Siirto nelijalkaiseen vetoon taitaa olla paras tehdä mahdollisimman pian.

    VastaaPoista
  2. Miekin tahdon nelivedon! Olin siellä Kaakossa käymässä viikonloppuna ja alkuviikosta. Etuvetoinen Focuskin menee yllättävän syvään lumeen kun päättäväisesti painaa. Luistonesto on ystävä yrittäessä. Ja vauhti. Paljon vauhtia. Jos tuntuu, että auton kyvyt ylittää odotukset, niin laittamalla ison kärryn perään palaa ajatukset nelivetoisiin... Tai ehkä koiria vetämään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaakko hyvä. Osta neliveto. Tän volkkarin kanssa tuntui vähän siltä, että vauhdilla se kyllä menee, mutta lumimäärä piti huolen siitä että suuntaan pystyi vaikuttamaan varsin vähän. Voi olla etten vain uskaltanut ;) Kävin tuossa oikealla vähän kokeilemassa, mutta peruutin pois ennen ojaa. Olikohan siinä oja ja kuinka syvä? En muista.. Etuvetoisen ja nelikon ero taitaa olla siinä, että nelikolla pääsee syvemmälle ojaan.

      Poista
    2. Suosittelen nelivetoa..mutta vähän korkeammalla maanvaralla ;)

      Poista
    3. Meillä oli aikaisemmin vähän korkeampi maavara. Auto oli muuten niin sysipaska, että myytiin se pois..

      Poista
    4. Tähän on pakko suositella: Dacia Duster. :) Vaihdettiin meidän maata kyntävä golffi tuohon ja ai että on mukavaa ajella.

      Poista
    5. Mielenkiintoista. Tähän mennessä en ole kuullut kovin hyvää siitä autosta. Nelikot syynättiin aika tarkkaan läpi kun vaihdettiin autoa, ja noita Dustereita oli myynnissä vaikka ja kuinka. Jostain syystä en käynyt edes koeajolla. Isompi maavara olisi kyllä kiva, ja se olikin edeltävän auton hyviä puolia. Tämän nykyisen pulkan hyvä puoli on se, että se toimii eikä esim. kuluta aikaa korjaamolla. :D

      Poista
    6. Marika hyvä, heti kun on varaa. Ei jaksanut etuveto Focus nostaa isoa peräkärryllistä vaelluskurssin tavaraa Syötteen laelle. Tai kerran jaksoi, toisella kerralla tulikin sitten jännä alamäkiperuutusharjoitus.

      Kotipaikalla olisi vielä vanha Isuzu Trooperin romu räystään alla. Ehkä sen saisi rekisteriin. Mutta ei sitä olisi varaa käyttää. Se oli kyllä ihan täysiverinen maastoauto: neliveto, hitaat vaihteet, lukot, jne. Kiva oli ajaa huonompaakin tietä.

      Ja nuo alla mainitut lumiketjutkin olisi hyvä lisä. Niitähän saa muutamalla kympillä. Tai sitten jos ei pidä kuljettaa tusinalle hengelle vaellusromuja, niin voisi tietty hiihtää/kävellä...

      Poista
    7. Ai niin se rahapolitiikka. Eikös sulla ollut oikeissa töissä oleva tyttöystävä? ;)

      Yritin laittaa lumiketjuja kauppalistaan mutta jostain syystä mun pyyntö evättiin. En tiedä tarvitseeko niitä oikeasti mihinkään mutta oishan ne kivat. Taivuttelu jatkuu..

      Poista
    8. Hui elä manaa, se pian muuttaa korjaamolle! :) Eihän noista autoista tiedä, yksilöitä vähän tahtovat olla. Minua jännitti miten tuo romanianihme selviytyy pakkasista ja vielä olen saanut yllättyä positiivisesti joka kerta. *kopkopkop*

      Poista
    9. Mulla ei hermo pidä jos auto ei käynnisty pakkasella.

      Tuossa edeltävässä peltikasassa oli sellaisia vikoja, joita ei muissa Forestereissa ollut. Seuraavalla kerralla kun kysyttiin, samoja vikoja olikin ilmaantunut viiteen autoon.. Eniten petyin ehkä vastapuolen asenteeseen (oishan se kiva jos autot kestäisi ikuisesti..ikää autolla oli siis noin neljä vuotta), mutta asenteessakin on kai yksilöllisiä eroja. Tämä nykyinen pulkka on toistaiseksi toiminut. *kopkop*

      Poista
  3. Pistä takarenkaisiin lumiketjut niin pärjäät tuollakin. Keula saattaa vähän "kellua" mutta perä painuu alas ja pitoa löytyy.
    Joskus nuorempana ajeltiin isän jenkkivanilla lumiketjujen kanssa syvässäkin lumessa vaikka auto oli vain takavetoinen. Joskus piti pari ukkoa mennä takapuskurille seisomaan kun lumi pakkautui jo konepellille ja vauhti hyytyi. Hetken rouhi paikallaan ja taas mentiin. :D

    VastaaPoista
  4. Vitsi että pisti huvittamaan tuo.. Omalla Toyota Yariksella ei ehkä tuosta olisi menty... Olisin luovuttanut jo ennenkuin alkuun olisi päässyt..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yariksen kanssa olisi voinut tulla lapio- tai traktorihommia. Nelikonhan voi aina peruuttaa omia jälkiään pitkin pois ;)

      Poista
  5. Näen tässä tilauksen uudelle jutulle: "Ylämäki testaa: retkeilijän nelivetofarmarit". Ehdotan koeajettaviksi autoiksi seuraavia: Audi A4 Allroad, Seat Leon X-Perience, Skoda Octavia Scout, Subaru Outback, Volvo XC70, VW Passat Alltrack. Testattavia vaunuja voisi lähestyä nimenomaan ulkoilmaihmisen näkövinkkelistä. Montako rinkkaa mahtuu kyytiin? Kuinka pitkät sukset sopivat sisälle etupenkkien ollessa taka-asennossaan? Saako tavaratilan riittävän tasaiseksi nukkumista ajatellen? Ja testin taulukko-osuuteen vaikkapa Kuutuantien ajoajat päästä päähän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ois kyllä hyvä :D Mä luulen ettei mulle anneta testiin yhtään mitään, kun ajan autolla aika ronskisti enkä jaksa kumarrella peltiä. Autot on käyttöä varten ja jos se ei toimi, zero poäng ja auto vaihtoon.

      Tällä kyseisellä hiihtoreissulla kyllä mietin että käyköhän nolosti, mutta ihan hyvin kävi. :)

      Poista

Proudly designed by | mlekoshiPlayground |