Kevyempää rinkkaa etsimässä: Arcteryx Altra 48

18.9.2013

Kannossa on ollut pitkään Fjällrävenin 65-litrainen Kajka. Siinä ei ole mitään muuta vikaa kuin paino. Ja ehkä vähän myös koko. Uuden rinkan hankkiminen ei olekaan tällaiselle keskivertoa pienemmälle naiselle ihan helppo juttu. Kotikylän kaupoissa kevyt saati sopiva rinkka on ihan utopistinen toive. Pääkaupunkiseudulla on jotain, mutta ei sinne jaksa ajaa, eikä ne hyvät vaihtoehdot ole kuitenkaan samassa liikkeessä. Pieni googlailu pisti vastakkain Osprey Auran (47 litraa/1,39kg) ja Arcteryx Altran (46-48litraa/1,35kg).

Ospreytä olen joskus vuosia sitten mallannut selkään. Ei hajuakaan mitä malleja, minkä kokoisia, oliko ne sopivia vai jotain ihan muuta. Jotenkin ne ei vaan tuntuneet istuvan selkään. Arcteryxin repuista taasen ei ole juuri mitään kokemusta. Kumpaakaan reppua ei täällä kotipuolessa voi missään käydä roplaamassa, joten netin kuvat ja videot, arvostelut ja kaikki mahdollinen tuli kahlattua läpi. Soitin vielä nettikauppaan ennen tilausta ja pyysin vähän lisätietoja repusta. Silti repun tullessa oli vähän yllätys mitä kaikkea siitä löytyykään.








Vaikka Kajkassa onkin melkoisesti säätövaraa, tässä ei sitä hirveästi ole. Reppua tehdään kolmea kokoa; Short, regular ja tall. Kokoa varten piti mitata oman selän pituus. Simppeliä eikö? No ei. Selkä mitataan jostain ylimmästä nikamasta jonkun lantionluun johonkin kohtaan. Mittaustavasta, nikamasta, luusta, mittanauhan suoruudesta, ryhdistä tai huvituksesta riippuen saatiin vaikka minkälaisia lukemia. Kuulemani mukaan tarvitaan lääkäri, jotta saadaan oikea mitta. Kaikki mitat olivat keskiarvoisesti kuitenkin sen lyhyimmän selkämitan puolella, noin suurinpiirtein, toisaalta myös kahden koon välissä. Tilasin pienimmän rinkan. Jotenkin olisi vaikea käsittää että mulle sopisi mikään muu, sillä pituutta on melkein 160cm sulka päässä korkkarit jalassa alaviistosta katsottuna. Joojoo kyllä selkä voi silti olla pitkä, mutta tuskin on.

Miltä tämä nyt sitten parin päivän hypistelyn jälkeen tuntuu? Vähän pieneltä. Tähän saakka Kajka ja kaikki sen kaverit ovat olleet mulle auttamattomasti liian isoja. Olen tottunut liian isoon, ja siihen nähden sopivakin tuntuu pieneltä. Kajkassa lantiovyön säädöt riittää juuri ja juuri. Lantiovyön pehmusteosa+soljet on mun lantion mitta. Selkäosaa olen ehkä pitänyt liian pitkällä, vaikka säätövaraa siinä kyllä on. Lopputuloksena rinkka on roikkunut aika alhaalla, mutta sen on saanut hyvin kuristettua lantiolle, liiankin alas. Ryxin lantiovyö on pehmusteeltaan paaaljon lyhyempi, ja jää verrattain ylös. Onko tämä nyt sitten kuitenkin sopiva, vai vähän liian pieni? Selvinnee kun rinkka on kunnolla pakattu ja hetken aikaa kannettu.

Tässä uudessa rinkassa on yksi iso pussi ja muutamia pienempiä osioita. Lisäksi edessä on hauska kengurutasku taukotakille ja muulle vastaavalle. Kajkan paras ominaisuus, kokonaan avattava iso osa oli aivan loistava. Arcteryxissä on sivuilla molemmin puolin pääsy isoon osaan, mutta koko läppä ei aukea kuten Kajkassa. Onko siitä vastaavaa hyötyä? Miten tämä pakataan järkevästi? Onko se edes sopiva? Toimiva, hyvä? Mahtuuko kaikki? Ei hajuakaan. Lähden ottamaan selvää!

15 kommenttia :

  1. Itse juuri hommasin hyvin samantyyppisen repun, mutta vähäsen pienempänä. http://www.lundhags.se/product-2/17092/fjell_light_35 Aikaisempi ospreyn talon 33 tuntui ihan pikkasen liian pieneltä ja sitä kun vertaan lundhagsiin ero on silti yli 2 litraa. Ehkä viisi tai enemmänkin.... Pieniä modauksia saa silti tehdä. Makuualustalle pitäisi kehittää jokin kätevä kiinnitettävä suoja sekä läpästä pitäisi ommella irroitettava/nostettava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten pitkiä reissuja ton kokosella repulla voi tehdä?

      Poista
    2. Jos oikein yrittää niin viikko nii et kaikki varusteet on sisäpuolella poislukien makuualusta, mutta ehkä parhaimmillaan se silti on 1-4 päivän retkillä.

      Poista
    3. Aika pieneen menee viikon tavarat sitten. Mulle tämä 48 tuntui olevan sopiva tavaran määrän kannalta. Viimeksi tosin olin sitä mieltä että 65 litraa on sopiva viikolle.. ;)

      Poista
  2. Selvisihän se uuden poikeystävän (?) luonnekin! Tai ainakin kuva on nyt nähty. Luonne selvinnee vasta yhteisen taivalluksen myötä...

    'ryxin rinkoilla on erinomainen maine. Näyttää kuitenkin 186cm pitkän hujopin silmiin ihan lasten repulta, joten toivottavasti et valinnut liian lyhyttä mallia. Kun selänpituuden säätöä ei ole, on tärkeää, että kantolaite on tarpeeksi pitkä, jos painon haluaa saada myös lantiolle. Toisaalta, tuossa on tasapainoremmit, jotka antavat vähän pelivaraa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yksi oikea koepakkaus noin 13,5 kiloisena kokeiltu, ja tuntuu istuvan selkään paremmin kuin vajaasti pakattuna -kuinka yllättävää sinänsä. Aika näyttää onko se juuri sopiva vai vähän nafti. Varmaan myös kestää hetki tottua siihen että rinkka voikin mahdollisesti olla sopiva eikä aina törkeän iso..

      Meillä on pituuseroa 30 senttiä, joten reppu saakin näyttää sun silmään pieneltä :)

      Poista
  3. Rinkan osto ei olekaan helppo nakki. Minä olen myös pähkäillyt asiaa. Vanha rinkkani on peräti yli 20 vuotias ja huonoin puoli, ettäon liian painava. Olen kesän mittaan haeskellut kevyempää ja liki 70-kymppisenä jo ollessani vaelluksilla kantamisen paino ei saisi nousta yli 15 kilon. Mielenkiinnolla tulen seuraamaan, miten hyväksi rinkkasi osoittautuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkäsin tästä kyllä! Rinkan ostaminen on hankalaa puuhaa, eikä aina voi osua kerralla oikeaan. Kirjoittelen rinkasta lisää myöhemmin, josko siitä olisi jollekin apua. Aika kauan olet samaa rinkkaa kantanut :)

      Poista
  4. Moi!

    Olisin kiinnostunut lukemaan tarkempia kokemuksiasi tästä rinkasta, samoin tuosta kevyestä teltasta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rinkka on toiminut mulla hyvin. Tämän tekstin kirjoittamisen jälkeen vaihdoin shortin regulariin, ja reppu istuu nyt mulle huomattavasti paremmin. Yleisesti pidän paljon Arcteryxistä, koska niissä on sopiva leikkaus ja tässä rinkan tapauksessa muotoilu. Yksityiskohdat ovat harkittuja eikä mitään turhia killuttimia ole. Vaikka ensin ajattelin että tässä on liian vähän taskuja, on niitä oikeastaan ihan riittävästi. Sivutaskut taaempana vaikuttivat paperilla aivan turhilta ja epäkäytännöllisiltä, mutta ne ovat todella näppärät. Rinkan koko ~48 litraa riittää mun viikon yksinreissuille hyvin, mutta olen tietty karsinut kamamäärää aikaisemmin aika paljon ja painosta ja tilavuudesta on nipistetty kivasti. Rinkasta löytyy sopivat paikat avaimille, taukojen aikana tarvittaville vaatteille ja lounastarpeetkin olen saanut kulkemaan niin, ettei koko reppua tarvitse räjäyttää päästäkseen käsiin haluamaansa tavaraan. Miinusta antaisin siitä, ettei sadesuojaa tule mukana, vaan se pitää ostaa erikseen. Reppu kestää kyllä pienen tihkun, muttei sadetta.

      Aikaisemmin en ole tykännyt yhtään repuista, joissa on vain yksi iso tavaratila. Tässä se jotenkin toimii, sillä reppu ei ole kapea ja putkimainen. Ylipakkaus ei järkevästi onnistu, jos sellaista ominaisuutta kaipaa. Itse olen saanut tavarat kaikki rinkan sisään enkä muutenkaan tykkää heilureista.

      Pidän siis tästä repusta. :)

      Kevyt teltta on mulla BlackDiamondin Firstlight, joka on jo useita vuosia vanha. Se on yksikerrosteltta, joten pientä kondenssiongelmaa saattaa tietyillä keleillä olla (en pidä sitä merkittävänä miinuksena). Teltta kestää tuulta oikein hyvin, ja on helppo ja nopea pystyttää. Pidän teltoista, joissa kaaret ovat kaikki samanlaisia. Lisäksi tykkään siitä, että teltan nostaminen on helppoa. :P Kahdelle ihmiselle teltta on aika pieni, ja kamat saakin jättää ulos. Yksin mahdun sisälle tavaroideni kanssa. Tuuletukseen ei ole verkkoja, joten sitä varten täytyy avata ikkunaa tai ovea, joka saattaa olla pahimpaan hyttysaikaan ikävää. Jos sataa paljon, täytyy ovea avatessa vähän kikkailla ettei vettä tule sisään. Vaikka saumat on käsitelty silikonilla, kovimmalla sateella nenälle saattaa tipahtaa pisara tai pari. Itse en pidä siitä yhtään. Teltassa mahtuu istumaan, joka on mulle ehdoton vaatimus. Yhteenvetona siis hyvä, kevyt ja tuulenkestävä pikkuteltta koko vuodelle, muttei kaatosateella parhaimmillaan. Talvella sisäpuoli on helposti huurteessa ja keitintä ei teltan sisällä voi käyttää. Saman painoisia ja -tyyppisiä 2-kerrostelttoja on myös olemassa (esim. Hellsportilla) mutten osaa verrata niihin kovin tarkasti. Ja tämä tosiaan on jo vanha teltta, joten en osaa sanoa mitä muutoksia uusimpaan malliin on tehty.

      Oliko tästä mitään apua?

      Poista
  5. Kyllä kiitos!

    Minulla on painavat vaelluskamat (esim. rinkka 3kg) ja koska olen pieni nainen (157/54), olisi mukava jos saisi taakkaa kevennettyä. Viime vaelluksella olin yksin. Nautin siitä muuten, mutta rinkka painoi vesineen noin 18-19kg, vaikka jonkun laskuopin mukaan 13 kg olisi minulle maksimi. Aijon tässä vuosien mittaan hankkia vanhojen kamojen rinnalle kevyemmän rinkan, teltan ja makuupussin. Olen yrittänyt tutkia netistä mitä kannattaisi ostaa, hinnat tuntuvat vain oleva aika pöyristyttäviä varsinkin telttojen kohdalla. Viimeksi minulla oli mukana telttalaavu, johon en ottanut putkia mukaan. Sen saa hyvin kiristettyä naruista puihin kiinni, mutta tunturissa se ei oikein toimi ;D Toinen majoitteemme on Haltin vanha kunnon tunneliteltta, joka taatusti painaa kamalasti, mutta sitä minun ei ole tarvinnut kertaakaan itse kantaa.

    Laitan kyllä vakavaan harkintaan tuon rinkan. :) Tuota teltta-asiaa täytyy vielä selvittää. Huippu tämä sinun blogi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, ihan tutulta kuulostaa. Itsekin olen aika pieni ja pitkään kannoin omaan kokooni nähden ihan hervotonta määrää tavaraa. Rinkasta, makuupussista ja teltasta on helppo nipistää painoa, mutta se toki maksaa. Itse olen niin pihi että ostan lähes kaiken alennusmyynnistä. Kausien lopussa ja alussa on yleensä jämäkappaleita jäljellä ja niissä voi olla hyviäkin tarjouksia. Noiden isompien varusteiden lisäksi keitin on helppo vaihtaa kevyempään. Kovin moni kantaa edelleen trangiaa kaikkine metalliosineen, ja se on sekä painava että todella tilaavievä kapistus rinkassa.

      Helpoin tapa nipistää painoa rinkasta on kuitenkin yksinkertaisesti pakata sinne vähemmän tavaraa. Varmuuden vuoksi -ajattelu oli ainakin mulla tosi tiukassa, ja esim. vaatteita kannan nykyään ehkä puolet entisestä. Ei siellä korvessa tarvitse niin paljon valinnanvaraa olla, ei vaatteissa eikä kipoissa. :)

      Poista
  6. Juu mulla on keittimenä todella kevyt ja pieni kaasupulloon ruuvattava. Onneksi joka reissulla on huomannut mitä ei tarvii seuraavan kerran mukaan ja sitä myöten paino on laskenut. Mielestäni tämä on myös turvallisuuskysymys monessakin mielessä. Liian painavan rinkan kanssa askelta on vaikeampi hallita jos liikkuu jyrkänteen reunalla, toisaalta joitain asioita ei vain voi jättää pois matkasta.

    Vielä sen haluaisin kysyä, että onkohan minunkin parempi ostaa tuo regular vai olenko sinua pienempi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyllä osaa yhtään sanoa mikä koko olisi sopiva, koska vartalon mittasuhteet vaihtelee eri ihmisillä vaikka pituus olisikin sama. Toisilla on pitkät jalat, toisilla pitkä selkä. Mä olen 156-157cm pitkä. Yleensä Arcteryxiltä mulle sopii pienin koko, ja kun mittasin omaa selkääni niiden ohjeen mukaan, sain mitaksi juuri ja juuri sinne lyhyimmän puolelle tai kahden koon väliin. Olen myös lukenut, että joidenkin mielestä ohjeiden mukaan mitattu&tilattu reppu on liian lyhyt. Näin kävi siis myös mulle, ja vaikka teoriassa lyhyin olisi ollut mulle sopiva, tuntui se pieneltä (varsinkin silloin kun repussa on painoa, ja reput pitäisikin sovittaa aina pakattuna, ei tyhjänä). Suosittelen siis että otat kaverin mittaamaan selkäsi ja jos mitta menee kahden koon väliin, otat isomman. Ryxin mittataulukko repuille on täällä:
      http://arcteryx.com/sizing-chart.aspx?EN/pack-sizing-chart

      Sitten toki jos olet jossain Lappeenrannan seutuvilla niin tervetuloa kokeilemaan mun regularia :)

      Poista
  7. Voi kiitos vastauksestasi! Mä oon samanpituinen, mutta minulla on pitkä selkä, joten uskon regularin olevan sopiva :)
    Oon sieltä päin kotoisin, mutta ei tuu enää liikuttua siellä päin, kiitos tarjouksesta kuitenkin :)

    VastaaPoista

by mlekoshi